Wat kost een eigen laadpaal?

laadpalen voor bedrijven banner

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Op dit moment zijn er al meer dan 120.000 laadpalen in Nederland en dit aantal zal de komende jaren alleen maar blijven stijgen. Dat is ook niet heel gek gezien een elektrische auto ten opzichte van een benzine- of diesel auto een stuk duurzamer en milieuvriendelijker is. Met het aantal laadpalen dat stijgt, stijgt het aantal laadpalen aanbieders

Rijdt je sinds kort in een elektrische auto en heb je een parkeergelegenheid bij/in de buurt van je huis? Dan is het wellicht interessant om een laadpaal voor thuis aan te schaffen. Opladen via je eigen laadpaal is immers goedkoper dan het laden bij een openbare laadpaal. Toch kan de aanschafprijs van een eigen laadpaal een drempel vormen voor veel mensen. Het is ook geen aankoop die je ‘maar even’ doet, je moet er even over nadenken. Het is namelijk zeker geen goedkope aankoop, maar je zult er uiteindelijk veel plezier van ervaren. Wel is het goed om te weten dat er aan elke laadpaal weer een ander prijskaartje hangt. Het is dus niet zo dat een laadpaal maar een bepaalde prijs kan zijn. Wat de precieze kosten zijn van een eigen laadpaal, is afhankelijk van een aantal factoren. Hieronder zetten we het een en ander voor je op een rijtje.

Welke factoren zijn van invloed op de prijs? 

Zeg maar hallo tegen goedkoper laden en wijs laadstress de deur. Terwijl je buren elke keer weer op zoek gaan naar een beschikbare laadpaal in de wijk, parkeer jij stressvrij op je eigen oprit om vervolgens je auto te pluggen in je eigen laadpaal. Tevens hoef je ook nooit meer bang te zijn dat er onderweg een lampje zal knipperen. Doordat je de hele nacht je auto kunt opladen, weet je zeker dat je de volgende ochtend altijd met genoeg kilometers de deur uitgaan. Reden genoeg dus om een eigen laadpaal aan te schaffen. Maar hoeveel gaat het nou uiteindelijk kosten? Grofweg ligt de aanschafprijs van een laadpaal tussen de €500 – €2.000. Dit bedrag varieert sterk per aanbieder en is ook nog eens afhankelijk van een aantal factoren. 

Wensen omtrent laadpunt

Ten eerste is het natuurlijk belangrijk om naar je wensen te kijken. De prijs kan per merk en uiterlijk namelijk weer verschillen. De prijs is dan ook afhankelijk van jouw wensen voor het laadpunt. Wil je een wand- of paalmodel? Wil je je laadpunt van één specifiek merk? Vind je het design belangrijk of wil je de meest standaard uitvoering? Wil je een laadpunt met één of twee aansluitingen? En wil je een korte of extra lange laadkabel? Dit zijn allemaal vraagstukken die belangrijk zijn voor de prijsbepaling. Zo is een extra lange laadkabel duurder dan een gewone kabel en een laadpaal met dezelfde functionaliteiten kan bij het ene merk meer kosten dan bij het andere merk. Bedenk dus goed welke onderdelen je belangrijk vind voor je laadpunt. 

Laadvermogen

Naast je eigen wensen, speelt ook het laadvermogen een grote rol in de uiteindelijke prijs van een laadpaal. Het maximale laadvermogen van de auto bepaald hoe snel het voertuig geladen kan worden. Op dit moment heb je 3 kW, 7 kW, 11 kW en 22 kW laadpalen. Over het algemeen geldt dat hoe zwaarder het laadvermogen, hoe hoger de prijs van een laadpaal wordt. 

Slimme lader

Daarnaast hangt de prijs ook af van de keuze tussen een ‘gewone’ lader of een slimme lader. Een slimme lader speelt slim in op de beschikbare stroom en stemt het laden af met het overige stroomverbruik in je huis. Je wilt namelijk voorkomen dat de stroom uitvalt zodra je op hetzelfde moment als het laden ook de magnetron aanzet. Door additioneel te kiezen voor Dynamic Load Balancing maak je optimaal gebruikt van de hoeveelheid beschikbare stroom, voorkom je overbelasting van het stroomnet en kosten van netverzwaring. 

Functionaliteiten 

Met name de online functies van slimme laadpalen zorgen voor een hogere prijs. Deze online functies zijn te bedienen door middel van een software die hoort bij de (slimme) laadpaal. Via de software kun je de laadpunt bedienen, het verbruik uitlezen en kun je de stroomkosten verrekenen. Tevens kun je hier vaak ook de dynamic load balancing regelen. Bij diverse laadpaal aanbieders sluit je hiervoor een maandelijks abonnement af. 

Kosten voor de installatie van de laadpaal

De installatie van de gekozen laadpaal is vaak niet inbegrepen bij de prijs van de laadpaal zelf. Wel is het bij bijna elke laadpaal aanbieder mogelijk om ook gelijk een installateur in te huren, zodat je ook zeker weet dat je laadpaal goed geïnstalleerd wordt.  Deze kosten komen er in de meeste gevallen dus ook nog bij. Deze kosten kunnen in prijs variëren gezien er, voor en tijdens de installatie, rekening gehouden moet worden met een aantal factoren, die op hun beurt ook weer invloed hebben om de prijs. Zo speelt de afstand van de laadpaal tot de meterkast een rol, evenals het type elektriciteitsaansluiting dat nodig is en of het nodig is dat er een extra groepenkast wordt aangelegd in de meterkast. Ook wordt er voor de prijscalculatie gekeken naar de eventuele extra werkzaamheden die nodig zijn, zoals het verbinden van de laadpaal met een netwerk. Soms is voor dit alles veel werk nodig en soms een stuk minder. De prijzen voor installaties liggen gemiddeld tussen de €300 en €1.500. 

Meterkast 

Niet elke laadpaal kan direct op de meterkast worden aangesloten. Als je een zwaardere aansluiting nodig hebt in je meterkast, zorgt dit voor meer werk en dus ook hogere kosten. De aansluiting van een verzwaring kan alleen gedaan worden door de netbeheerder. 

Kosten thuisladen

Naast de kosten van de aanschaf en installatie van een laadpaal betaal je ook nog voor het daadwerkelijk laden van je auto. Dat is al zo als je gaat laden aan een openbare laadpaal, maar ook als je thuis laadt, aan een eigen laadpaal, betaal je om te kunnen laden. En hoewel het thuis laden voorheen écht een stuk goedkoper was dan laden aan een openbare laadpaal, is dit nu niet meer altijd het geval. De prijs die je per kWh betaalt aan je eigen laadpaal, is wel afhankelijk van het energiecontract dat je op het moment hebt. Zeker nu sinds de afgelopen maanden de energieprijzen, evenals de benzineprijzen, door het dak zijn gegaan. Het gemiddelde tarief voor thuisladen ligt nu namelijk rond de €0,60 per kWh. In dat geval is kan het dus toch voordeliger zijn om aan een openbare laadpaal te laden gezien deze prijzen niet of nauwelijks zijn gestegen. Zo betaal je met een  Zo is het tarief voor openbaar laden met een ANWB-laadpas €0,38 per kWh.

Vraag dus van te voren bij je energieleverancier welke prijzen gelden voor jouw situatie om in te kunnen schatten of een laadpaal voor thuis het beste aansluit aan jouw situatie. 

Conclusie 

Over de aanschaf van een laadpaal moet goed nagedacht worden. Er zijn veel verschillende opties en het is uiteraard een investering. Daarom raden wij het aan om hier samen met een expert naar te kijken zodat de juiste laadpaal voor jouw elektrische auto en situatie wordt gekozen. Weet ook dat je in sommige gevallen recht hebt op een subsidie; duik hier is in en wie weet bespaar je nog geld! 

Kostenposten Prijzen
Aanschaf laadpaal Tussen de €500 – €2.000
Installatie laadpaal Tussen de  €300 – €1.500
Kosten van thuisladen Gemiddeld €0,23 per kWh
Kosten openbaar laden Gemiddeld tot €0,60 kWh