Wat kost een eigen laadpaal?

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Op dit moment zijn er al meer dan 120.000 laadpalen in Nederland en dit getal zal de komende jaren alleen maar blijven stijgen. Dat is ook niet heel gek gezien een elektrische auto ten opzichte van een benzine- of diesel auto een stuk duurzamer en milieuvriendelijker is. Met het aantal laadpalen dat stijgt, stijgt het aantal laadpalen aanbieders en de verschillende prijzen ook mee.

Ben jij onlangs overgestapt naar een elektrische auto en heb je parkeergelegenheid bij je huis? Dan doe je er waarschijnlijk goed aan om een laadpaal voor thuis aan te schaffen. Opladen via je eigen laadpaal is immers goedkoper dan het laden bij een publieke laadpaal. Wat de precieze kosten zijn van een eigen laadpaal, is echter afhankelijk van een aantal factoren. Hieronder zetten we het een en ander voor je op een rijtje.

Welke factoren zijn van invloed op de prijs? 

Zeg maar hallo tegen goedkoper laden en dag tegen laadstress! Terwijl je buren elke keer weer op zoek gaan naar een beschikbare laadpaal in de wijk, parkeer jij stressvrij op je eigen oprit en plug je jouw auto daar in je eigen laadpaal. Tevens hoef je ook nooit meer bang te zijn dat er onderweg een lampje zal knipperen. Doordat je de hele nacht je auto kunt opladen, weet je zeker dat je de volgende ochtend altijd met genoeg kilometers de deur uitgaan. Reden genoeg dus om een eigen laadpaal aan te schaffen. De aanschafprijs van een laadpaal ligt tussen de €500 – €2.000. Dit bedrag varieert sterk per aanbieder en is ook nog eens afhankelijk van een aantal factoren. 

Laadvermogen

Het laadvermogen van een laadpaal heeft een grote invloed op de prijs. Het maximale laadvermogen van de auto bepaald hoe snel het voertuig geladen kan worden. Op dit moment heb je 3 kW, 7 kW, 11 kW en 22 kW laadpalen. Over het algemeen geldt dat hoe zwaarder het laadvermogen, hoe hoger de prijs van een laadpaal wordt. 

Slimme lader

Daarnaast hangt de prijs ook af van de keuze tussen een ‘gewone’ lader of een slimme lader. Een slimme lader speelt slim in op de beschikbare stroom en stemt het laden af met het overige stroomverbruik in je huis. Je wilt namelijk voorkomen dat de stroom uitvalt zodra je op hetzelfde moment als het laden ook de magnetron aanzet. Door additioneel te kiezen voor Dynamic Load Balancing maak je optimaal gebruikt van de hoeveelheid beschikbare stroom, voorkom je overbelasting van het stroomnet en kosten van netverzwaring. 

Functionaliteiten 

Met name de online functies van slimme laadpalen zorgen voor een hogere prijs. Deze online functies zijn te bedienen door middel van een software die hoort bij de (slimme) laadpaal. Via de software kun je de laadpunt bedienen, het verbruik uitlezen en kun je de stroomkosten verrekenen. Tevens kun je hier vaak ook de dynamic load balancing regelen. Bij diverse laadpaal aanbieders sluit je hiervoor een maandelijks abonnement af. 

Wensen omtrent laadpunt

De prijs is uiteraard ook afhankelijk van jouw wensen voor het laadpunt zelf. Wil je een wand- of paalmodel? Wil je je laadpunt van één specifiek merk? Vind je het design belangrijk of wil je de meest standaard uitvoering? Wil je een laadpunt met één of twee aansluitingen? En wil je een korte of extra lange laadkabel? Dit zijn allemaal vraagstukken die belangrijk zijn voor de prijsbepaling. Zo is een extra lange laadkabel duurder dan een gewone kabel en een laadpaal met dezelfde functionaliteiten kan bij het ene merk meer kosten dan bij het andere merk. Bedenk dus goed welke onderdelen je belangrijk vind voor je laadpunt. 

Kosten voor de installatie van de laadpaal

Vaak zijn de kosten van de aanschaf van een laadpaal niet inclusief de kosten van de installatie. Dit komt er in de meeste gevallen dus ook nog bij. Ook de kosten van de installatie kunnen variëren gezien de laadpaal moet worden geïnstalleerd en aangesloten op je meterkast. Voor de prijscalculatie wordt gekeken naar de afstand tussen de meterkast en laadpaal, of er een 1-fase of 3-fase aansluiting nodig is en extra werkzaamheden zoals het verbinden van de laadpaal met een netwerk. Soms is voor dit alles veel werk nodig en soms een stuk minder. De prijzen voor installaties liggen gemiddeld tussen de €300 en €1.500. 

Meterkast 

Niet elke laadpaal kan direct op de meterkast worden aangesloten. Als je een zwaardere aansluiting nodig hebt in je meterkast, zorgt dit voor meer werk en dus ook hogere kosten. De aansluiting van een verzwaring kan alleen gedaan worden door de netbeheerder. 

Kosten thuisladen

Naast de kosten van de aanschaf en installatie van een laadpaal betaal je ook nog voor het daadwerkelijk laden van je auto. Ook als je thuis laadt, aan een eigen laadpaal. De kosten van het laden aan een eigen laadpaal, zijn doorgaans goedkoper dan als je jouw elektrische auto oplaadt aan een publieke laadpaal. De tarieven voor het thuisladen zijn afhankelijk van het tarief van je elektriciteitsleverancier. Op dit moment is de prijs per kWh gemiddeld €0,22 terwijl de prijs voor het openbaar al gauw kan oplopen tot €0,40 per kWh. 

Conclusie 

Over de aanschaf van een laadpaal moet goed nagedacht worden. Er zijn veel verschillende opties en het is uiteraard een investering. Daarom raden wij het aan om hier samen met een expert naar te kijken zodat de juiste laadpaal voor jouw elektrische auto en situatie wordt gekozen. Weet ook dat je in sommige gevallen recht hebt op een subsidie; duik hier is in en wie weet bespaar je nog geld! 

Kostenposten Prijzen
Aanschaf laadpaal Tussen de €500 – €2.000
Installatie laadpaal Tussen de  €300 – €1.500
Kosten van thuisladen Gemiddeld €0,23 per kWh
Kosten openbaar laden Gemiddeld tot €0,60 kWh