Wat is de actieradius van een elektrische auto?

laadpalen voor bedrijven banner

mercedes benz vision eqxx Vision EQXX © Mercedes-Benz

Als je de weg oprijdt, zie je steeds meer elektrische auto’s. Niet heel gek ook gezien de overheid druk bezig is met het proberen te stimuleren van het elektrisch rijden. Dit doen zij door diverse subsidies voor particulieren evenals zakelijke rijders aan te bieden. Vorig jaar was de subsidiepot daags na opening helemaal leeg, maar dit jaar kunnen er vijf keer zoveel mensen een aanvraag doen. De subsidiepot voor 2022 bedraagt zo’n 71 miljoen euro.

Toch blijft het elektrisch rijden een dingetje. Dat alles heeft te maken met dat een elektrische auto op een accu draait en net als de batterij van je telefoon, moet ook deze accu opgeladen worden voordat je lange afstanden kunt afleggen met je elektrische auto. Hoelang je kunt rijden met je elektrische auto hangt dan ook af van de accu en de actieradius.

Wat is een actieradius?

De actieradius, ook wel range of bereik genoemd, van een elektrische auto zegt iets over de afstand die je kunt rijden op één acculading. Dit kun je vergelijken met de afstand die een auto kan rijden op één volle diesel- of benzinemotor. Daarbij is het grote verschil wel dat het volledig opladen van je elektrische auto een stuk langer duurt dan het tanken. Daarom is het handig om goed te letten op de actieradius wanneer je een elektrische auto wilt gaan aanschaffen. Over het algemeen geldt: hoe zwaarder de auto, hoe meer hij verbruikt. De actieradius van een elektrische auto wordt aangegeven in het aantal kilowattuur (kWh) per honderd kilometer.

Volgens Milieu Centraal is de actieradius van een elektrische auto gemiddeld 300 kilometer. Over het algemeen is dit in Nederland ook wel voldoende gezien 9 van de 10 autoritten in Nederland korter is dan 100 kilometer.

Waar hangt de actieradius vanaf?

Het bereik van een elektrische auto hangt samen met twee factoren, namelijk: het verbruik van de auto en de capaciteit van het accupakket.

Het verbruik

Net zoals bij benzine- en dieselauto’s geldt bij elektrische auto’s ook: hoe minder kWh per honderd kilometer, hoe zuiniger de auto. Een compacte en lichte elektrische auto zal minder verbruiken dan een grote en zware elektrische auto.

Maar niet alleen de auto zelf heeft invloed op het verbruik; ook je eigen rijstijl beïnvloedt het verbruik. Iemand die defensief rijdt en denkt om zijn snelheid, zal een beter verbruik verkrijgen dan wanneer iemand vaak het pedaal diep intrapt. En ook onderdelen zoals verwarming, radio en airconditioning kunnen invloed hebben op het verbruik.

De capaciteit van het accupakket

In elke elektrische auto bevindt zich een accu. Dit is immers de drijvende kracht achter de elektrische auto. Als we het hebben over de capaciteit van het accupakket, hebben we het over de hoeveelheid energie die opgeslagen kan worden. Dit wordt uitgedrukt in kilowattuur. Hoe meer energie (kilowattuur) in het accupakket opgeslagen kan worden, hoe meer kilometers je uiteindelijk kunt afleggen met een volgeladen auto.

In regel geldt dat een groot accupakket meer energie kan opslaan dan een kleiner accupakket. De hoeveelheid energie dat een accupakket op kan slaan, hangt dus ook sterk samen met de grootte van het accupakket en de grootte van de auto zelf.

Elektrische auto’s zijn nog steeds volop in ontwikkeling. Zo zien we ook steeds meer elektrische auto’s die voorzien zijn van meerdere accu’s. Dit heeft een positieve impact op de actieradius.

De toekomst van EV rijden

Wat de toekomst in petto heeft voor elektrische auto’s weten we niet precies maar het zal vast veel goeds zijn. Elk jaar komen er steeds meer (openbare) laadpalen bij en autofabrikanten richten zich steeds meer op de doorontwikkeling van elektrische auto’s. Zo hoopt Mercedes dankzij de conceptauto VISION EQXX een doorbraak te forceren. De EQXX heeft een (eigen gemeten) actieradius van meer dan 1.000 kilometer, een accucapaciteit van bijna 100 kWh en een verbruik van minder dan 10 kWh. Of dit echt gaat lukken op kort termijn, is nog maar de vraag. Maar positieve vooruitzichten zijn er zeker.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.