Laadpaal offerte aanvragen, wat komt er bij kijken?
Vraag je een laadpaal offerte aan, dan komen er nogal wat vragen op je af. Daarom is het handig om van tevoren al goed […]
Als je een elektrische auto rijdt of binnenkort gaat rijden, heb je waarschijnlijk ook een laadpas nodig. Een laadpas komt in een vorm van een kaart, druppel of sleutel en zorgt ervoor dat jij je elektrische auto kunt opladen. Voor bijna alle publieke en openbare laadpalen in Nederland en in het buitenland heb je wel een laadpas nodig. Met een laadpas ontgrendel je als het ware de laadpaal die je wilt gebruiken en start en stop je je laadsessie mee. Tevens betaal je ook met je laadpas. Achteraf krijg je van de laaddienstverlener maandelijks één factuur en dan kun je die betalen. Je hebt dus geen losse transacties en bonnetjes meer.
Maar is elke laadpas dan hetzelfde? Het antwoord is nee. Het aanbod van laadpassen is enorm en het neemt alleen maar toe. De verschillen tussen de aanbieders zijn vaak klein, maar toch is het goed om alles met elkaar te vergelijken en op basis daarvan je keuze te maken. De tarieven zijn namelijk niet overal gelijk en de voorwaarden evenmin. Bovendien kan het soms ook zo zijn dat je een gratis laadpas ontvangt bij de aanschaf van je laadpaal. Vaak is het echter zo dat je er los eentje moet aanschaffen. Over het algemeen zijn er twee verschillende opties wat betreft de aanschaf van een laadpas. Je kunt een laadpas mét abonnement aanschaffen of zonder abonnement.
Bijna alle aanbieders bieden de mogelijkheid een laadpas zonder abonnement aan te schaffen. Dit is ideaal voor mensen die niet heel vaak in de maand aan een publieke laadpaal hangen. Vaak is de laadpas dan ook gratis en betaal je geen maandelijkse vaste kosten maar je betaalt wel een starttarief per laadsessie. Naast het starttarief betaal je ook uiteraard de werkelijke kosten per kWh voor het laden. Het starttarief en prijs per kWh verschilt echter wel per laadpas- en laadpaal aanbieder. Op de website van de gewenste laadpas aanbieder kun je deze tarieven vaak wel terug vinden.
Ben je van plan veel publiek te laden of laad je al veel bij publieke laadpalen? Dan is een laadpas met een abonnement waarschijnlijk de beste oplossing voor jou. Je betaalt dan namelijk geen starttarief voor elke laadsessie. In plaats daarvan betaal je maandelijks een vast bedrag. Het is dus verstandig om eens van te voren uit te rekenen hoeveel je zal laden per maand en of het dan niet voordeliger is om een laadpas met abonnement aan te schaffen. Uiteraard betaal je nog steeds wel voor de werkelijke laadkosten per kWh.
Er zijn dus verschillende aanbieder met verschillende tarieven en voorwaarden. Daarom loont het zeker om je te verdiepen in de verschillende aanbieders en na te gaan wat voor jou de voordeligste optie is.
Laadpas | Aanschaf laadpas | Kosten publiek laden | Bijzonderheden |
EVBox Laadpas | Gratis | €2 p/m + laadkosten | toegang tot 65.000 laadpunten |
ANWB Laadpas | €1,95 verzendkosten | €0,34 per laadsessie + laadkosten | Met of zonder abonnement |
NewMotion Laadpas | Gratis | €0,35 per laadsessie + laadkosten | Voor zakelijke EV-rijders |
Shell Recharge-laadpas | Gratis | €0,35 per laadsessie + laadkosten | Voor particulieren |
Vandebron Laadpas | Gratis | €3,50 p/m + laadkosten | Klanten betalen €1,50 |