Kosten voor opladen elektrische auto

Rijd jij elektrisch en wil je de stroomkosten van je auto bijhouden? Misschien heb je al gemerkt dat dit niet altijd even eenvoudig is. Laad je thuis op of bij een openbare paal en welke laadpas gebruik je? En zo zijn er nog meer factoren die de kosten beïnvloeden. We zetten voor je op een rij wat de kosten zijn van je elektrische auto opladen.

Wat zijn de kosten voor thuisladen?

De kosten van thuisladen hangen voor een groot deel af van de tarieven van jouw energieleverancier. Die verschillen in de praktijk nogal, daarom kiezen we voor een rekenvoorbeeld waarbij we uitgaan van een gemiddelde prijs van € 0,37 voor 1 kWh stroom.

Het gemiddelde verbruik van een elektrische middenklasse auto voor 100 kilometer is 20,7 kWh. Een laadbeurt voor 20,7 kWh kost je in ons voorbeeld € 7,66. Rij je ongeveer 15.000 kilometer per jaar, dan zou je dit dus een kleine € 1150 aan stroom kosten op jaarbasis. Reken je het om naar een prijs per kilometer, dan kom je op € 0,076.

Cadillac-elektrische auto opladen

Hoeveel kosten snelladers voor elektrische autos?

Snelladen is zoals de naam al aangeeft lekker snel, maar het is ook de duurste laadmethode. Er zijn verschillende aanbieders van snelladers, de prijzen liggen momenteel grofweg tussen de € 0,25 en € 0,80 per kWh. Voor ons rekenvoorbeeld nemen we een gangbaar gemiddeld tarief van zo’n € 0,60 per kWh. Wil je 20,7 kWh laden, dan ben je in dit rekenvoorbeeld € 12,42 kwijt, iets meer dan € 0,12 per kilometer. Dat is fors meer dan de kosten van thuisladen.

Wat zijn de kosten voor openbare laadpalen?

De kosten van je elektrische auto opladen aan een openbare laadpaal liggen gemiddeld iets hoger dan thuis laden, maar aanmerkelijk lager dan bij snelladers. De tarieven van de verschillende aanbieders variëren, van ongeveer € 0,20 tot € 0,60 per kWh. We gaan uit van € 0,41 per kWh, als gemiddelde van de meest gangbare tarieven bij een aantal grote aanbieders. Dat komt neer op een prijs per kilometer van iets meer dan € 0,08 per kilometer aan energiekosten. De kosten van een laadsessie voor 20,7 kWh kost je in dit voorbeeld een kleine € 8,50. 

Zou je alleen gebruikmaken van openbare laadpalen en rijd je zo’n 15.000 kilometer per jaar, dan kom je uit op ongeveer € 1.275. Oftewel € 125 euro meer per jaar dan wanneer je alleen maar thuis zou laden.

 

Kosten elektrische auto opladen ten opzichte van benzineauto’s

De benzineprijs is gebaseerd op de olieprijs en op een aantal accijnzen. De prijs aan de pomp varieert: aan de snelweg betaal je soms wel 20 à 25 cent per liter meer dan bij onbemande tankstations van prijsvechters. De kosten van elektrisch rijden zijn heel anders opgebouwd. De stroomprijs speelt natuurlijk een rol, maar daarnaast ook de manier van opladen: thuis opladen, opladen aan een openbare laadpaal of snelladen: de verschillen zijn aanzienlijk.

Hoe vaak moet je jouw elektrische auto opladen per week?

Het verschilt natuurlijk enorm of je in een elektrische Mini rijdt of in een elektrische Porsche en of je vertegenwoordiger bent en honderden kilometers per dag rijdt, of dat je met jouw auto alleen af en toe een kort ritje gemaakt. Cijfers wijzen echter uit dat bezitters van elektrische auto’s deze gemiddeld 1 à 2 keer per week opladen.

Hoelang duurt het opladen van je auto?

Hoelang het opladen van je elektrische auto duurt, hangt af van drie factoren:

  • Het vermogen van de laadpaal
  • Hoeveel vermogen jouw auto aankan
  • Hoe leeg is de accu is

Gemiddeld laad je met een uur thuis opladen, met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW, op voor 20 tot 60 kilometer bereik. In 5 uur laadtijd heb je er dus, afhankelijk van het vermogen, 100 tot 300 kilometer aan actieradius bij. Bij een snellaadpunt kan het wel 30 tot zelfs 80% sneller gaan.

Is elektrisch laden goedkoper dan benzine?

Heb je een elektrische auto dan zul je in de praktijk zeer waarschijnlijk meerdere, of zelfs alle drie de vormen van elektrisch laden gebruiken. Laad je zoveel mogelijk thuis op, dan ben je het goedkoopst uit.

Wat als we nu onze rekenvoorbeelden vergelijken met het gemiddelde verbruik van een middenklasse benzineauto? We gaan uit van een auto die ongeveer 1 op 15 rijdt, tegen een benzineprijs van € 2,00 per liter: dan kom je uit op € 0,134 per kilometer. Dat is per 100 kilometer € 13,40 en bij 15.000 kilometer per jaar € 2.010 aan brandstofkosten. Dat is meer dan je in alle vormen van elektrisch laden kwijt bent.

Kosten elektrische auto opladen: de conclusie

Er zijn enorm veel automerken en -modellen. En of het nu gaat om elektrisch rijden of op benzine: er zijn grote verschillen in verbruik. Maar ga je uit van een middenklasse elektrische auto, en zet je de stroomkosten af tegen de brandstofkosten van een vergelijkbare middenklasse benzineauto, dan ben je qua energiekosten voor een elektrische auto altijd goedkoper uit.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.