Hoelang gaat de accu van een elektrische auto mee?

hoelang gaat accu van elektrische auto mee blog

Elektrische auto’s zijn hier om te blijven. Hoewel het eerst misschien een beetje werd gezien als een uitprobeersel, merken we dat het langzamerhand een standaard gaat worden. Zeker als het aan de Nederlandse overheid ligt. Zo hoopt Nederland erop dat 100% van alle nieuwe verkochte personenauto’s in 2030 uitstootvrij zullen zijn. Zo gek is het dus ook niet dat Nederland internationaal wordt gezien als een grote speler op het gebied van elektrische mobiliteit.

Een van de dingen die een elektrische auto zo aantrekkelijk maakt, is de ontwikkeling van de accu. De accu is het grootste, kostbaarste en zwaarste onderdeel van een elektrische auto. Bijna alle elektrische auto’s maken gebruik van een lithium-ion-accu en deze accu is taaier dan je misschien zou denken. Daarnaast zijn de prijzen van accu’s sinds 2010 met maar liefst 89% gedaald. Uiteindelijk zal dit betekenen dat de kosten zo ver dalen dat autobedrijven elektrische auto’s kunnen gaan verkopen tegen dezelfde kosten als auto’s die op fossiele brandstoffen rijden. De accu speelt dus een grote rol in de elektrische auto, maar hoelang gaat zo een accu eigenlijk mee? Het antwoord op deze vraag is niet geheel onbelangrijk, dus laten we de accu eens onder de loep nemen!

Het accupakket van een elektrische auto

Als we het hebben over de accu van een elektrische auto, wordt er al gauw een vergelijking gemaakt met de accu van een smartphone. Beide maken gebruik van een lithium-ion batterij en in principe werkt het ook hetzelfde; je laadt beide op wanneer dat nodig is en haalt ze uit de oplader zodra ze klaar zijn met opladen of wanneer je ze weer nodig hebt. Het grote verschil is echter wel dat de batterij van een elektrische auto bestaat uit honderden, al dan niet duizenden, ‘normale’ batterijen en de batterij van een elektrische auto gaat over het algemeen een stuk langer mee.

Hoelang gaat de accu mee? 

Het accupakket is een kostbaar en belangrijk onderdeel van een elektrische auto. Daarom wil je natuurlijk dat de accu na een lange tijd nog steeds goed presteert. Voor veel mensen speelt de levensduur van de accu dan ook een grote rol bij de beslissing voor een eventuele overstap naar een elektrische auto. Uit een enquête van Cox Automotive blijkt dat de levensduur en de vervangingskosten van de batterij de grootste drempel zijn (83% van de mensen die niet overwegen een elektrische auto te kopen). 

Veel zorgen hoef je je echter niet te maken; de huidige voorspelling is namelijk dat de batterij van een elektrische auto 10 tot 20 jaar meegaat. Daarnaast bieden bijna alle autofabrikanten een garantie van acht jaar of tot 100.000 gereden kilometers, wat het eerst komt. Niet heel gek ook, gezien de federale regelgeving in Amerika dit ook voorschrijft. 

Batterij capaciteit 

Door de cyclus van het opladen en ontladen te herhalen, wordt de batterij na verloop van tijd slechter. De hoeveelheid energie die de batterij kan vasthouden, neemt op een gegeven moment langzamerhand af. Op zijn beurt neemt de tijd die nodig is om de batterij volledig op te laden weer toe. De capaciteit van de accu wordt ook wel state of health genoemd. De oplaadcycli eist zijn tol op de levensduur van de batterij van een elektrische auto. Praktijk wijst echter uit dat het om kleine percentages gaat. Zodra de capaciteit onder de 80% zakt, kunnen ev-rijders merken dat de actieradius van de accu langzamerhand afneemt.

wat kun je zelf doen om accu te beschermen

Wat kun je zelf doen om je accu te beschermen? 

Gezien het accupakket van een elektrische auto zo een belangrijk onderdeel is, is het zaak dat je hier zuinig op bent. Want ook zelf kun je dingen doen om ervoor te zorgen dat de accu van je elektrische auto zo lang mogelijk meegaat. 

Laad niet altijd ‘s nachts op

Het opladen van je elektrische auto heeft invloed op de levensduur van je accu. Laad daarom niet elke avond je elektrische auto op. Elke keer dat je jouw elektrische auto in de laadpaal steekt, belast je je accu. Laad daarom enkel je elektrische auto op wanneer dat echt nodig is. 

Minimaliseer het opladen tot 100%

Je kunt de accu van je elektrische auto ook ‘gezond’ houden door ze niet consequent op te laten tot 100% van hun capaciteit. Elektrische auto’s zijn al uitgerust met een batterij beheersysteem, maar door elke keer van 0% naar 100% te gaan, krijgen de batterijen ‘stress’ en wordt de levensduur verkort. Ford adviseert daarom de batterij op te laden tussen 20% en 90%. 

Gebruik zo min mogelijk een snellader

Als je maar kort de tijd hebt om je elektrische auto op te laden, is het gebruik maken van een snellader in veel gevallen de perfecte oplossing. Echter, het veelvuldig gebruik maken van een snellader heeft ook een nadelig effect op de levensduur. De verhoogde thermische belasting kan namelijk de interne componenten van de batterij cel beschadigen

Houd de temperatuur goed in de gaten

Vermijd, indien mogelijk, plekken waar de temperatuur extreem hoog is. Bijna elke elektrische auto beschikt over een automatisch tempratuurcontrole-systeem. Deze zal proberen de temperatuur laag te houden voor een optimale efficiëntie. Dit zorgt er echter voor dat het de accu van je elektrische auto onnodig leeg laat lopen. 

Gebruik een getimede oplader bij langdurig stilstaan

Elektrische auto’s die een langere tijd niet gebruikt worden maar wel ergens geparkeerd staan met een lege of volle batterij verminderen ook de batterijcapaciteit. Daarom adviseert Kia in dit geval om een getimede lader te halen en je elektrische auto hier aan te sluiten. Stel de lader in om net boven de lage markering te blijven en niet tot de maximale capaciteit te laden. 

Kosten voor vervangen van de accu 

Een elektrische auto is in veel opzichten mechanisch eenvoudiger dan een traditionele auto. Elektrische auto’s bevatten namelijk een stuk minder bewegende onderdelen en vloeistoffen die uiteindelijk vervangen moeten worden. Daarom vereisen elektrische auto’s een stuk minder onderhoud dan de traditionele (benzine)auto’s en gaat een elektrische auto’s over het algemeen ook langer mee dan een benzineauto. 

Maar als de accu van een elektrische auto eenmaal aan vervanging toe is, en dit toch buiten de garantie valt, moet je zelf voor de kosten opdraaien. En die zijn een stuk hoger dan bij een (benzine)auto. Fabrikanten publiceren doorgaans echter geen prijzen voor vervangende batterijen.

Uit het EVO Report 2021 blijkt dat de prijzen van lithium-ion batterijpakken met meer dan 89% zijn gedaald tussen 2010 en 2020. Het volume gewogen gemiddelde is vastgesteld op $137/kWh. Naarmate de technologie en productievolumes toeneemt, zal dit ook een positief effect hebben op de prijzen van de batterijen en dus ook op de kosten van de vervanging van de accu.

Laadpalen flow - Mailbox test klein

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *