Het Klimaatakkoord staat vol met afspraken omtrent het verminderen van de uitstoot van koolstofdioxide en het verbeteren van het klimaat. Wegverkeer veroorzaakt ongeveer een vijfde van de uitstoot van broeikasgassen. Niet heel gek dat er in het Klimaatakkoord dan ook veel afspraken staan rondom mobiliteit. Zo ook dat Nederland in 2030 49% minder CO2 moet uitstoten. In 2050 is dit 95%. De afspraak dat alle personenauto’s die in 2030 nieuw op de markt komen 100% elektrisch zijn, moet hier aan bijdragen. Daarnaast stimuleert de Nederlandse overheid het elektrisch rijden ook door het bieden van diverse vrijstellingen en subsidies aan EV-rijders. Desondanks zien we nog geen ‘bizar’ grote spikes in de vraag naar elektrische auto’s. Mogelijk komt dit doordat een elektrische auto in de aanschaf vaak toch nog duurder uitvalt dan een vergelijkbare benzineauto. Maar… hier komt in 2027 verandering in!
Dalende batterij kosten
In het nieuwe rapport van BloombergNEF, specialist in analyses van elektrische voertuigen, komt naar voren dat elektrische auto’s vóór 2025 al prijs gelijkheid met auto’s met een verbrandingsmotor bereiken. Dit zal daarna leiden tot een snellere overstap. Zeker als elektrische auto’s vanaf 2027 op den duur goedkoper worden dan benzineauto’s. Tevens stelt het rapport ook dat de productiekosten voor elektrische gezinsauto’s en SUV’s al in 2026 lager zal zijn dan die van benzine auto’s en dat in 2030 de kosten zelfs al 58% lager zullen liggen dan in 2020. Dat zijn mooie vooruitzichten. De analisten van BloombergNEF stellen dat het goedkoper worden van elektrische voertuigen te danken is aan de dalende kosten voor de accu’s. De lagere kosten zorgen volgens het rapport voor een sterke stijging van de vraag naar elektrische auto’s. Mits ook de laadinfrastructuur versterkt wordt en er strengere CO2-emissiewaarden voor modellen met verbrandingsmotor, dan is het volgens het rapport zelfs mogelijk dat in 2035 100% van de verkoop van personenauto’s in Europa elektrisch is.