Wat is de beste laadpaal voor de Nissan Leaf e+?

nissan leaf eplus image

De Leaf e+ is een 100% elektrische auto van het Japanse merk Nissan. De auto heeft voorwielaandrijving en biedt plaats aan 5 personen. Er is 420 liter ruimte aan boord voor bagage. In 2019 was de Leaf e+ de op twee na best verkochte elektrische auto in Nederland.

Zoals alle elektrische auto’s haalt de Leaf e+ energie uit het afremmen van de auto. De energie wordt dan teruggegeven aan de accu. Nissan gaat nog een stapje verder, want in de Leaf e+ zit het e-Pedal-systeem: hetzelfde principe als energie halen uit het remmen, maar dan nog effectiever. Nissan meldt dat de auto zelfs volledig tot stilstand kan komen door alleen het gaspedaal los te laten.

Een andere opvallende functie in de Leaf e+ is de Pro-Pilot Assist. Dit systeem lijkt op de Autopilot in een Tesla. Het is een vorm van adaptive cruise control. Anders gezegd past het systeem zich aan, aan de omgeving. Een voorbeeld daarvan is automatisch snelheid minderen, als het systeem merkt dat de auto voor je langzamer rijdt.

De rijprestaties van de Nissan Leaf e+

Is de Nissan Leaf e+ volledig opgeladen, dan is de door de fabrikant gemelde actieradius 385 kilometer. In de praktijk kan de actieradius variëren van zo’n 240 tot 505 kilometer. Bij lage temperaturen in de winter bijvoorbeeld, is bij een continue hoge snelheid de actieradius het kleinst: zo’n 240 kilometer. Bij een gematigde tot warme temperatuur en rijden in het stadsverkeer, dus met gemiddeld lagere snelheden is de actieradius het grootst: ongeveer 505 kilometer.

Het totale vermogen van de Nissan Leaf e+ is pittig te noemen: 160 kW (218 pk). Dit vermogen maakt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 6,9 seconden mogelijk. De maximale topsnelheid van de auto is 156 kilometer per uur.

Het energieverbruik van de Nissan Leaf e+

De Nissan Leaf e+ verbruikt 174 Wh/km, volgens de officiële opgave van de fabrikant. Dat is vergelijkbaar met eenzelfde klasse benzineauto die 1,9 liter benzine verbruikt per 100 kilometer.

Het energieverbruik is in de praktijk vaak anders dan de genoemde 174 Wh/km: verschillende omstandigheden beïnvloeden namelijk het energieverbruik, zoals het weer, het terrein en het rijgedrag. Rij je bijvoorbeeld bij lage temperaturen en een continue hoge snelheid, dan is het energieverbruik zo’n 246 Wh/km.

Bij gematigd tot zomers weer en continu rijden op lage snelheid in de stad bijvoorbeeld, is het energieverbruik rond de 117 Wh/km. Dat is bijna de helft minder dan wanneer je op de snelweg rijdt in de winter.

Wat zijn de laadspecificaties van de Nissan Leaf e+?

De Nissan Leaf e+ heeft een Type 2 laadaansluiting die zich aan voorzijde in het midden bevindt. Het laadvermogen is 6,6 kW AC en de laadtijd is zo’n tien uur en drie kwartier. Omgerekend in kilometers is dat een laadsnelheid van 33 km/h.

Wat zijn de specificaties van de Nissan Leaf e+ bij snelladen?

Ook de snellaadaansluiting zit aan de voorkant van de auto, in het midden. Het maximale snellaadvermogen is 46 kW DC en met snelladen duurt het opladen van de auto ongeveer 59 minuten. In kilometers uitgedrukt is dat 240 kilometer per uur.

Hoe kies je de beste laadpaal om een Nissan Leaf e+ thuis op te laden?

Het aanbod aan laadpalen is groot. Wat is nu de meest geschikte laadpaal voor de Nissan Leaf e+ voor thuisgebruik? Het is op de eerste plaats belangrijk dat het laadvermogen van de auto aansluit op de capaciteiten van de laadpaal. Daarnaast ligt het deels aan je eigen wensen: wil je een vaste of losse kabel, wil je Dynamic Load Balancing en kies je voor een eenvoudige laadpaal voor de Nissan Leaf e+ of juist eentje met uitgebreide functies, zoals automatische verrekeningen van de laadkosten met je werkgever?

Drie laadpaal opties voor de Nissan Leaf e+

We zetten drie laadpaal tips voor de Nissan Leaf e+ voor je op een rij:

Wallbox Pulsar Plus

Deze geschikte laadpaal voor de Nissan Leaf e+ van Wallbox is beschikbaar in verschillende uitvoeringen: met of zonder vaste kabel en met of zonder Dynamic Load Balancing. Daarnaast beschikt het apparaat standaard over Wifi, Bluetooth en nog veel meer slimme functies.

EVBox Elvi

Een pluspunt van dit laadstation is de modulaire opbouw. Onderdelen vervangen of extra opties aanbrengen gaat met een click-on functie. De EVBox Elvi is instelbaar op elk gewenst laadvermogen. Het apparaat heeft standaard onder andere Wifi, Bluetooth, een RFID-reader en UMTS-connectie.

Alfen Eve Single Pro

Dit laadstation van het Nederlandse merk Alfen is een uitstekende laadpaal keuze voor de Nissan Leaf e+. Het apparaat biedt standaard Dynamic Load Balancing en je kunt kiezen uit een versie met of zonder vaste kabel van 5 meter lengte. Het apparaat is simlockvrij, dus je hebt veel vrijheid, zowel in je keuze van aanbieder als in de keuze van de wijze van verrekening en beheer.